Tubul Pitot

Tubul Pitot – a fost inventat de Henri Pitot (1695-1771) si este folosit la masurarea vitezei de curgere a unui fluid.

Principiul de functionare: Tubul Pitot masoara viteza de curgere a unui fluid (de obicei gazos) prin transformarea energiei cinetice a fluidului in energie potentiala. Sau tubul Pitot este un instrument simplu si eficient de masurare a diferentei dintre presiunea statica, dinamica si totala.

Mai inginereste spus tubul Pitot este un traductor de presiune diferentiala utilizat de obicei pentru masurarea presiunii in conducte de ventilatie sau instalatii de climatizare.

Tubul Pitot este alcatuit din:

  • un orificiu central, axial, cu functia de a sesiza presiunea totala si care se continua cu un tub interior (galben), ce se termina cu portul de presiune totala;
  • mai multe orificii laterale, care sesizează presiunea statica si se continua cu un tub exterior ( albastru), avand in capatportul de presiune statica;
  • manometru, mecanic sau electronic, conectat la cele doua porturi prin intermediul a doua conducte de cuplare.

Tubul Pitot

Manometrul realizeaza diferentţa intre presiunea totala si presiunea statica, rezultand presiunea dinamica sau de viteza

In mare, principiul de calcul se bazeaza pe ecuatia Bernoulli :

ps + 1/2 ρ v2 = pt

unde

ps =presiune statica (fata de miscarea fluidului)

1/2 ρ v2 =presiunea dinamica.

ρ =densitatea fluidului (kg/m3)

v =viteza de curgere a fluidului  (m/s)

pt = presiunea totala

Din ecuatia ps + 1/2 ρ v2 = pt putem scoate viteza:

1/2 ρ v2 = pt – ps

v2 =2( pt – ps)/ ρ

v = (2( pt – ps)/ ρ)1/2

Tuburile Pitot uzuale au forma de L, si se introduc in conducte perpendicular pe acestea, astfel incit capul de masura sa fie paralel cu peretii conductei si in contra fluxului de aer.

Tubul Pitot

Modul de masurare a presiunii statice dintr-o conducta:
Tubul Pitot se introduce in conducta de masurat. Portul de presiune statica al tubului Pitot se conecteaza printr-un tub de cuplaj la intrarea + a manometrului. Portul de presiune totala a tubului Pitot nu se conecteaza. Intrarea – a manometrului se conecteaza la presiunea mediului. Manometrul va indica valoarea presiunii statice.

Modul de masurare a presiunii dinamice (de viteza) dintr-o conducta :
Tubul Pitot se introduce in conducta de aer avind capul de masura paralel cu peretii conductei. Portul de presiune totala se conecteaza prin intermediul tubului de cuplaj la intrarea + a manometrului. Portul de presiune statica se conecteaza la intrarea – a manometrului. Manometrul va indica diferenta celor doua presiuni, adica presiunea dinamica determinata de fluxul de aer care circula prin conducta de aerm, de unde putem determina viteza de curgere a fluidului  prin conducta.

Una dintre aplicatiile practice mai putin conuscute ale tubului Pitot este masurarea vitezei avioanelor. In cele doua poze de mai jos am evidentiat tuburile Pitot la un MIG21 si la un F14 Tomcat

MIG 21
F14 Tomcat

Posturi similare:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>